Huren

Wie zijn wij?

Woningstichting Eendracht heeft 217 huurwoningen en 2 bedrijfspanden in bezit.  Ruim driekwart van de woningen valt in de categorie ‘bereikbaar’ met huurtoeslag. Het betreft moderne woningen gelegen aan de Kleine Visserijstraat, Jan Kobellstraat,  Korte Bruijnstraat en Van Duylstraat.

Grofweg een kwart van onze woningen behoort tot het middeldure segment. Deze woningen gelegen aan de Rosener Manzstraat en Jan Kobellestraat zijn in 2008 opgeleverd en voorzien van een eigen parkeerplaats in de, eveneens in 2008, opgeleverde parkeergarage die tot het complex behoort. Deze woningen zijn voorzien van vloerverwarming, 2e toilet en warmte-terugwin-installatie.

Passend toewijzen

Zoekt u een huurwoning? Heeft u met uw inkomen recht op huurtoeslag? Dan kunnen wij u van 1 januari 2019 alleen woningen tot een bepaalde huurprijs aanbieden. Dat heet passend toewijzen. De overheid wil hiermee voorkomen dat huishoudens met de laagste inkomens in te dure woningen wonen.

Lees hieronder welke situatie op u van toepassing is en voor welke huurwoningen u in aanmerking komt. Met huishoudinkomen bedoelen we het totale inkomen van u en uw medebewoners (het inkomen van uw kinderen rekenen we niet mee).
Als we het hebben over de huurprijs, gaat het over de zogenaamde kale huurprijs, servicekosten zitten hier niet in.

1-persoonshuishouden, maximaal huishoudinkomen € 22.700 per jaar
U komt in aanmerking voor een huurwoning met een maximale huurprijs van € 607,46. Bent u ouder dan de AOW-leeftijd? Dan mag uw maximale huishoudinkomen € 22.675 per jaar zijn.

2-persoonshuishouden, maximaal huishoudinkomen € 30.825 per jaar
U komt in aanmerking voor een huurwoning met een maximale huurprijs van
€ 607,46. Bent u ouder dan de AOW-leeftijd? Dan mag uw maximale huishoudinkomen € 30.800 per jaar zijn.

3 of meerpersoonshuishouden, maximaal huishoudinkomen € 30.825 per jaar
U komt in aanmerking voor een huurwoning met een maximale huurprijs van € 651,03.

Inschrijven

Alle woningen die voor verhuur beschikbaar komen bieden wij aan via het regionale woonruimte verdeelsysteem www.woonnetrijnmond.nl http://www.woonnetrijnmond.nl.

Huurverhoging

Ieder jaar wordt op 1 juli de nettohuur verhoogd. Wij stellen u 2 maanden voor de ingangsdatum op de hoogte van het huurverhogingspercentage voor uw woning. Binnen wettelijke richtlijnen bepaalt een woningcorporatie zelf wat dat percentage is.

Huurtoeslag

Als u in verhouding tot uw inkomen een hoge huur betaalt, dan komt u misschien in aanmerking voor huurtoeslag (de vroegere huursubsidie). U kunt huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Voor meer informatie kunt u bellen met 0800-0543 of surfen naar www.toeslagen.nl . Op deze site vindt u nog meer handige informatie, niet alleen over huurtoeslag, maar ook over andere inkomensafhankelijke regelingen.

Huur betalen

De huur moet bij vooruitbetaling voor de eerste van de maand bij ons binnen zijn.

Huurachterstand

Omdat de huur niet de enige rekening is die op de deurmat valt, kan het voorkomen dat het betalen van de huur niet op tijd gebeurt of per ongeluk vergeten wordt.

Hebt u de huur op de eerste dag van de maand niet betaald, dan hebt u een huurachterstand.

Verandert uw financiële situatie of hebt u problemen waardoor de huur niet op tijd betaald kan worden?

Dan is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk bij ons meldt. Met u samen zoeken we naar een oplossing zoals een (kosteloze) betalingsregeling. Ook kunnen wij u doorverwijzen naar hulpverleningsinstanties die u mogelijk verder kunnen helpen, zoals schuldhulpverlening of maatschappelijk werk.